Vitaliteit blog 2 ‘Emoties, vrienden of vijanden?’

14 juni 2022

Emoties, vrienden of vijanden?

Emoties, we vinden ze vaak maar lastig en ze komen zelden op een gewenst moment.
Schaamte, frustratie, woede, verdriet; liever voelen we deze emoties niet.
We doen net alsof we niets ‘voelen’, drukken ze weg en gaan er eigenlijk tegen in gevecht.
Het resultaat? Ze komen vaak weer op een ander moment terug en hoe vaker we ze blijven negeren, hoe harder ze gaan schreeuwen. Soms met serieuze klachten tot gevolg.
Maar wie heeft er eigenlijk geleerd om constructief met zijn of haar emoties om te gaan?

 

Wat is een emotie?
Emotie komt van het Latijnse woord e-movere dat ‘energie in beweging’ betekent.
Eckhart Tolle, onder andere bekend van de bestseller ‘de kracht van het nu’ omschrijft emotie als ‘de reactie van het lichaam op ons verstand’. Dit impliceert dat een emotie de fysieke reactie van je lichaam op je gedachte is. Over de vraag ‘wat komt eerst, een emotie of een gedachte’ blijven de meningen verdeeld. Feit blijft dat ze sterk met elkaar samenhangen.
Een emotie en het daarbij behorende gevoel bereikt een piek en neemt daarna weer af.
Een enkele emotie duurt maximaal 90 seconden. Dat klinkt bizar he?
We houden de emotie vaak langer in stand door ons eigen gedrag, door bijvoorbeeld na een emotie van frustratie een zak chips of een reep chocolade op te eten. Of door de gedachte die de emotie veroorzaakte steeds weer opnieuw te herhalen in ons hoofd.
Door dit niet constructieve gedrag komt de emotie weer terug en kan zelfs verhevigen.

 

Accepteren
Vaak hoor ik mensen zeggen ‘ik vind het lastig om naar die emotie toe te gaan. Het voelt eng, spannend, ik wil dat eigenlijk niet voelen.’ Vervolgens worden er allerlei strategieën ingezet om de emotie te ‘verdoven’ en om maar niet te hoeven ‘voelen’.
Alcohol, eten, drugs, gokken, shoppen, werk, gamen; we kunnen onszelf hier flink in verliezen wanneer we niet leren dealen met onze ‘negatieve’ emoties.
Toch ligt hier de sleutel. Leer stil te staan bij wat je voelt in je lichaam. Voel maar, je hoeft het niet weg te stoppen. Het wil je iets vertellen, daarna gaat het weer weg. Accepteer het gevoel, ook al zegt je hoofd dat het ongewenst is. Blijf maar ademen, leg eventueel je handen op je buik. Door met je aandacht, vanuit een lage ademhaling, naar de emotie toe te gaan en het te accepteren, neemt de intensiteit af en ontstaat er ruimte. Onderzoek je emotie met nieuwsgierigheid, zonder meteen naar je hoofd te schieten. Daar ligt de oplossing, de verhalen van je hoofd, die ken je al.
Is de emotie te heftig om erheen te gaan? Focus dan alleen maar op je ademhaling. Adem zorgt voor ruimte, voor beweging. Eventueel kun je later, als de intensiteit is gedaald, er met je aandacht rustig naar toe gaan.

 

Emotiemanagement
We hebben genoeg managers in onze maatschappij, maar de uitdaging is om de manager te worden van je eigen emoties. We hebben zelf de keuze of we ze als vrienden of als vijanden gaan zien.
Pak jij de regie over je eigen gezondheid en zie je je emoties als vrienden, of blijf je hier tegen in gevecht?
Aan jou de keuze, alleen realiseer je wel dat iedere keuze consequenties heeft.
Op weg naar een vitaal leven kunnen we maar beter vriendschap sluiten met onze emoties.
Zoals Loesje al zo mooi zei: ‘de mooiste dingen kan je niet kopen, die mag je voelen.’

 

Nieuwsgierig geworden?
Bij individuele coaching hebben we de mogelijkheid om hier dieper op in te gaan.
Loop even bij ons binnen of neem contact op met onze front office medewerkers.

 

Deze blog is geschreven door Jeroen Bense, Leefstijlcoach bij Groups for Balance.

 

 

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws & updates

Vitaliteit blog 7: ‘Voeding – Macro’s ‘
De basis van een goed voedingspatroon. De term macronutriënten of macro’s heb je vast weleens...
GFB FIT try-out weeks
GFB FIT Try-out weeks 🎉   Wil jij (iemand laten) kennis maken met de FIT...
Ijsbad workshop 7 januari 9.30 uur